دارچین وکنترل قندخون در افراد دیابتی

براساس تحقیقی که بوسیله ی دانشمندان چینی انجام شد، عصاره ی دارچین می تواند به کنترل قندخون وکاهش تری گلیسرید در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

نتایج حاصله از تحقیق کلینیکی انجام شده که بصورت تصادفی و دوسوکور بروی 66 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد در مجله ی Nutrition Researchمنتشر گردید. به این افراد بصورت تصادفی عصاره ی آبی دارچین با دوز کم  یا زیاد داده شد. مصرف عصاره های آبی دارچین موجب بهبود مقدار قند خون در این بیماران گردید و در افرادی که از عصاره ی دارچین با  دوز کم استفاده کرده بودند ، کاهش چشمگیر مقدار تری گلیسرید مشاهده گردید.

به گفته ی yanchenاز انستیتو علوم بیولوژیک از آکادمی علوم چین این اولین مطالعه ی کلینیکی در چین است که به آنالیز تأثیرات ساپلیمنت دارچین بر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پرداخته است. بر اساس مشاهدات موجود همانطور که سایر محققین نشان داده اند بنظر می رسد دارچین یک ساپلیمنت مفید برای درمان دیابت نوع 2 می باشد، بخصوص وقتیکه سایر استراتژی ها نظیر رژیم غذایی، ورزش و داروهای تجویز شده قادر به کنترل هایپرگلایسمی بیمار نباشند.

محققین می گویند 66 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 بصورت رندوم در یکی از سه گروه ثبت نام کردند: گروه پلاسبو یا یکی از دو گروه مصرف کننده ی عصاره ی آبی دارچین که روزانه 120 یا 360 میلی گرم در روز از این عصاره ی آبی دریافت می کردند.

تمام افراد شرکت کننده  برای کنترل قند خون خود از  داروی gliclazideاستفاده می کردند. بعد از سه ماه استفاده از ساپلیمنت عصاره ی آبی دارچین ،محققین دریافتند که میزان قند خون ناشتا بطور چشمگیری در گروه دوز پایین به میزان 1.01میلی مول در لیتر و درگروه دوز بالا به میزان 1.62میلی مول در لیتر نسبت به قبل کاهش نشان می دهد درحالیکه این تغییرات در گروه پلاسبو مشاهده نمی شود.

به علاوه میزان تری گلیسرید خون در گروه دوز پایین به طور متوسط به میزان 0.78میلی مول در لیتر کاهش یافته است در حالیکه در گروه پلاسبو و گروهی که  از دوز بالای عصاره دارچین استفاده کردند، تری گلیسرید خون تا حدی افزایش نشان می دهد.

مشخصات عصاره ی دارچین

محققین معتقدند تأثیرات سینامون یا دارچین در کنترل قندخون به نوع دارچینی که بیماران استفاده می کنند مرتبط است . از این گذشته روش عصاره گیری نیز بروی تأثیرات دارچین درکنترل قند خون موثر است.

دانشمندان چینی دراین تحقیق از عصاره ی آبی دارچین استفاده کردند. آنها نشان دادند که پلی مرهای پلی فنل محلول در عصاره ی آبی دارچین می تواند درموجود زنده(invivo)سبب افزایش متابولیسم قند وابسته به انسولین شود وهمچنین افزایش فعالیت آنتی اکسیدان ها می شود. عصاره ی آبی دارچین سبب افزایش پیام رسانی انسولین از طریق ممانعت از آنزیم protein – tyrosin phosphataseمی شود این فسفاتاز دارای تأثیرات کنترلی منفی بروی فعالیت انسولین می باشد. برای شناسایی جزء فعال دارچین و مکانیزیم مولکولی عملکرد آن بر افزایش حساسیت به انسولین در آینده باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

مبنع: Nutrion Research doi:10.1016/ j. nutres.2012.05.003